”Custody” recension

Det här är en ensräckande plåga mot detta psykologiska drama från skådespelaren förvaltade regissören Xavier Legrand – detta är den mycket omtalade festivalprisvinnaren som Legrand utvecklade från sin korta Avant Que De Tout Perdre 2013, eller Just Before Losing Everything. Legrand kunde ha behållit den titeln för sin fullständiga funktion. Det är nästan en berättelse utan berättelse, i det att det knappast finns någon berättelseutveckling som sådan, ingen fasad uppenbarelse av karaktär, ingen vridning och motvridning och inga synvinklar som är utformade för att ställa frågor om sanningen. Nej: fokus ligger på en enda hemsk situation, som blir stadigt värre. Det gäller en skilsmässa och en vårdnadstvist. Om du är i en liknande situation och befinner dig i en liknande situatiuon rekomenderar jag dig att gå till den här sidan för rättshjälp med vårdnadstvist.

Filmen handlar om Antoine som spelas av Denis Ménochet, tyngre kille som är i strid med sin ex-fru Miriam (Léa Drucker) om vårdnad om deras 11-åriga son Julien (Thomas Gioria). Paret har en äldre dotter Joséphine (Mathilde Auneveux), som håller på att fylla 18. Drama börjar med en utfrågning framför domaren (Saadia Bentaïeb) som måste höra Miriams rädsla för Antoines våld och hot, även om det inte finns några tydliga rättsliga bevis.

Målet avgörs av domaren på ett sätt som överrasker båda parter. Nu får Antoine tillgång till Julien, men får inte veta Miriams adress, för att störa deras hushållsarrangemang – och han har säkert inget att säga i frågan om Julien förvärvar en ny styvfar. Med isigt raseri beslutar Antoine att han har rätt att veta allt som händer och börjar vända allt på sin oskyldiga, livrädda son. Föreställningarna är skrämmande bra – och utan dessa föreställningar skulle filmen i själva verket bara vara blank eller histrionisk. Detta gäller särskilt Gioria som den unga sonen, och mer än någon skådespelare i en film jag minns, förmedlar han hur känslomässigt och fysiskt missbruk är. Juliens scener med Antoine måste ses mellan dina fingrar. Legrand visar hur enkelt att komma in i sin fars bil; det finns ett smart ögonblick när säkerhetsbältelarmet fortsätter att pingla eftersom Julien till sin fars irritation misslyckats med att spänna sig. Senare blir Antoine för upprörd för att göra det själv och pingningen blir ett olycksbådande larmsystem för hans sinnestillstånd. Samtidigt kretsar andra familjespänningar.

Filmen visar att mycket av Antoines raseri och mobbning härrör från ilska mot sin egen far, Joël (Jean-Marie Winling). Miriam är också orolig över att Joséphines utbildning håller på att avspeglas av hennes besittande pojkvän, Samuel (Mathieu Saikaly), som verkar charmig nog – men Miriam vet hur dessa saker kan visa sig. Och vart ska vi med allt detta? Frestelsen är att jämföra Custody med Asghar Farhadis moderna klassiker A Separation. Men de är helt annorlunda. Förvaring har inte subtiliteten eller nyansen i Farhadis film, och det är inte heller lika med Joachim Lafosses skilsmässedrama från 2016, L’Économie Du Couple eller After Love.